E-skuteriai tapo populiaria transporto priemone daugelyje pasaulio miestų. Jie yra patogi, ekonomiška ir ekologiška alternatyva automobiliams, autobusams ir traukiniams, ypač trumposioms kelionėms ir susisiekimui paskutinėje mylioje. Tačiau dėl e. paspirtukų populiarumo taip pat kilo susirūpinimas dėl jų poveikio eismo spūstims ir aplinkai. Šiame straipsnyje nagrinėsime e. paspirtukų poveikį eismo spūstims ir aplinkai ir kaip jie gali prisidėti prie tvaraus judumo mieste.
E-skuteriai ir eismo spūstys
Vienas iš pagrindinių e. paspirtukų privalumų – jų potencialas mažinti eismo spūstis miestuose. Suteikdami alternatyvią transporto rūšį trumpoms kelionėms, e. paspirtukai gali sumažinti automobilių skaičių keliuose ir sumažinti eismo spūstis. Nacionalinės miestų transporto pareigūnų asociacijos atlikto tyrimo duomenimis, 34 % atvejų kelionės e. paspirtukais pakeitė keliones automobiliu. Tai gali padėti sumažinti transporto išmetamą anglies dioksido kiekį ir pagerinti oro kokybę miestuose.
Tačiau e skuteriai taip pat gali prisidėti prie eismo spūsčių, jei jais naudojamasi neatsakingai. E. paspirtukų vairuotojai gali naudotis šaligatviais ar dviračių takais ir taip sukelti konfliktus su pėsčiaisiais ir dviratininkais. Dalijimosi el. paspirtukais paslaugos taip pat gali sukelti netvarką ant šaligatvių ir viešosiose erdvėse, trukdyti pėstiesiems ir neįgaliųjų vežimėliams patekti į jas.
E-Skuteriai ir aplinka
E. paspirtukai taip pat daro teigiamą poveikį aplinkai, nes jie neišmeta jokių teršalų ir gali padėti sumažinti transporto išmetamo anglies dioksido kiekį. Tenesio universiteto atlikto tyrimo duomenimis, e. paspirtukai išmeta 202 gramus CO2 vienam kilometrui, palyginti su 251 gramu automobilių ir 245 gramais autobusų. Todėl e. paspirtukai yra tvaresnė transporto priemonė, ypač trumpoms kelionėms ir susisiekimui paskutinėje mylioje.
Tačiau e. paspirtukų poveikis aplinkai taip pat priklauso nuo jų gyvavimo ciklo, įskaitant gamybą, platinimą ir šalinimą. E. paspirtukams reikalingos baterijos, kurių sudėtyje yra retųjų metalų ir kurių gamybos procesai reikalauja daug energijos. Dalijimosi el. paspirtukais paslaugoms taip pat reikia daug energijos reikalaujančių įkrovimo ir priežiūros procesų. Be to, e. paspirtukų gyvavimo trukmė yra trumpa, o netinkamai tvarkant jų šalinimą gali kilti pavojus aplinkai.
Tvaraus judumo mieste skatinimas
Siekdami skatinti tvarų judumą mieste, miestai ir dalijimosi e. paspirtukais paslaugos turi spręsti e. paspirtukų poveikio eismo spūstims ir aplinkai klausimus. Miestai turi sukurti saugią ir prieinamą infrastruktūrą e. paspirtukams, pavyzdžiui, dviračių takus ir skirtas stovėjimo aikšteles. Jie taip pat turi vykdyti taisykles, kad užtikrintų, jog dalijimosi e. paspirtukais paslaugos veiktų atsakingai ir netrukdytų pėsčiųjų ar dviračių eismui. E. paspirtukų dalijimosi paslaugos turi kurti saugius, stabilius ir tvarius e. paspirtukus, kurie pasižymėtų tokiomis savybėmis kaip ilgas baterijos veikimo laikas ir perdirbamos medžiagos. Jos taip pat turi užtikrinti, kad e. paspirtukai būtų reguliariai prižiūrimi ir tikrinami, kad būtų išvengta nelaimingų atsitikimų ir gedimų.
Be to, norint skatinti tvarų judumą mieste, reikia keisti požiūrį į transportą ir elgseną. E. paspirtukai gali prisidėti prie tvaraus judumo miestuose, jei jie bus naudojami atsakingai ir kaip platesnės strategijos, kuria skatinama vaikščioti pėsčiomis, važiuoti dviračiu ir naudotis viešuoju transportu, dalis. Tam reikalingos švietimo ir informuotumo didinimo kampanijos, skatinančios rinktis tvarų judumą, taip pat paskatos ir atgrasymo priemonės, skatinančios atsakingą elgesį.